هتل پرنسس بارسلونا، با ارتفاع صد و شش متر در نزدیکی سواحل مدیترانه ای شهر بارسلون اسپانیا و در محل تقاطع دو خیابان اصلی شهر قرار گرفته است که یکی از شاخص ترین بناهای این شهر می باشد.

هتل پرنسس توسط Oscar Tusquets در سال 2005 طراحی و ساخته شد. هندسه خاص زمین توسط طراحی هوشمندانه معمار در سامان دهی فضاهای هتل در قالب پلانی مثلثی شکل بروز یافته و نهایتا در دو برج اقامتی مجزا که به وسیله پلی شیشه ای به یکدیگر متصل شده اند، نمود پیدا کرده است.

با توجه به دید و منظرهای متفاوت در پیرامون سایت، در طراحی نماهای بنا نیز از مصالح متفاوتی استفاده شده. در حالی که نمای حاشیه خیابان با صفحات آلومینیومی پوشیده شده و از بازشوهایی  برخوردار است، نمای جنوبی بسیار شفاف بوده و جنس شیشه های بکار رفته در آن به نحوی است که بدون مسدود کردن دید، نور خورشید را کنترل می کند. میزان شفافیت مصالح بنا به حدی است که آنچه در این بنا بیش از کلیت حجم شاخص می باشد، دو باکس کشیده عمودی است که از جنس بتن و نارنجی رنگ بوده که ارتباطات عمودی هتل (آسانسور ها و پلکان) را در خود جای داده اند.

سطح زیربنا در طبقات اول تا سوم معادل با مساحت کل زمین و به شکل مثلث بوده که این امر موجب تعریف مناسب جداره های دو خیابان پیرامون سایت شده است. شکاف میان دو برج اقامتی موجب شده است تا لابی اصلی که سقفی به ارتفاع دو طبقه دارد بتواند علاوه بر جداره ها از سقف نیز جهت نورگیری بهره برد.

برج های اقامتی در هر طبقه مجموعا شامل چهارده اتاق دو تخته تیپ و سه سوئیت می باشد که سوئیت ها دارای تراس بوده و در کنج های پلان مثلثی قرار گرفته اند. برای دسترسی به واحدهای اقامتی برج کوچکتر می بایست از پل شیشه ای عبور نمود. ارتفاع برج بلندتر بیست و چهار و برج کوچکتر هجده طبقه می باشد که بر روی بام آن استخری روباز قرار دارد. این دو برج در مجموع شامل 364 واحد اقامتی می باشد. (منابع و مراجع: ب-3)